LOGIN
SENASTE NYHETER
SENASTE ARTIKLAR
LÄROVERKET DEL 2 - DE_DUST2
Introduktion till Dust2
Dust2 som CT
Dust2 som Terrorist
INTRODUKTION TILL DUST2
Välkommen tillbaka till Läroverket! I denna andra del ska vi ta oss en titt på den bana som såväl stora som små har spelat – säkerligen alltför många gånger också. Banan är såklart Dust2.

De allra flesta hittar redan på Dust2, men här kommer en kvick genomgång av den: Det finns fyra vägar för T att välja mellan, "lång" och "catwalk" går direkt till bombplats A, en tredje väg är "mittporten" som leder ut från mitten till klippområdet/CT-spawn. Därifrån kan man gå både till A via CT-spawn och upp till B. Den fjärde vägen är via "mörka" direkt in till B.


Jag vet att de flesta använder olika namn för olika platser, på bilderna ovan har jag plitat ner de viktigaste som de allra flesta kan enas kring. Vissa kallar A och B för ”b1” samt ”b2” men det anser jag vara tämligen onödigt av den anledningen att det tar längre tid att säga =).

Nedan kommer några fler personliga namnförslag, det finns såklart inga ”rätt” eller ”fel”, utan det här är enbart förslag på vad positionerna kan kallas. Oavsett vad de benämns så anser jag att alla (relevanta) platser ska ha sitt uniknamn för att förenkla och effektivisera kommunikationen. Ifall ni någon gång hittar något ställe som ni behöver ett namn till, se till att få er ett namn! Om ingen vet vad det heter, hitta bara på något. Så länge medspelarna förstår spelar det ingen roll vad det heter. Promiss.

Erfarna spelare kan med gott samvete hoppa över det här, jag lägger upp det bara för att jag vet att det finns folk därute som inte har spelat lika länge och vill veta vad man kan kalla vissa ställen =). Så alla gamla rävar därute: ni behöver inte läsa det här om ni verkligen inte vill, kör för all del på med de namn ni trivs med! Jag antar att jag kommer att få multismisk för att jag publicerar ickekonventionella namn, men det här är namn som fungerar för mig när jag lirar och gillas det inte är det bara att plöja vidare i texten, den fortsätter strax!



Ett av de särdrag Dust2 har som bana är att man som T kan se ända bort till andra sidan banan redan från början av rundan och att man lätt kan kontrollera samtliga av försvararnas rotationsvägar genom att placera folk vid mitten och klippområdet/CT-spawn. Därför är det viktigt för CT att se till att ingen T håller till där på efterplant. På samma sätt är det effektivt för T att ha en eller flera extra spelare där för att fördröja rotationen högt uppe i fältet.

Dust2 är ingen särskilt komplex bana, utan den har sina vägar som man måste ta sig fram på (till skillnad från delar av Train och Inferno), och man vet nästan alltid åt vilket håll motståndaren är av just den anledningen. Det samt storleken på banan – eller snarare längderna på avstånden - gör det till något av en AWP-bana. Bägge lagen har stor nytta av AWP:n. CT kan använda AWP på i stort sett alla positioner och T har stor nytta av AWP när de ska arbeta sig fram på lången eller till B samt på efterplanterna.

Det tar ungefär tio sekunder effektiv tid (med kniv och utan motståndare) att springa från A till B, ska man via mörka tar det omkring tjugo sekunder. Ska man motsatta vägen tar det 3-6 sekunder längre tid beroende på vägen man tar, men oavsett om man går via CT-spawn eller via CW så är det en längre bit upp än ner. Är man borta vid gropen och leker rövare tar det 17-18 sekunder att löpa över till B-porten. Går man via mörka tar det c:a fyra sekunder mer och ska man genom T-spawn tar det över 25 sekunder att ta sig in till B, så det är inget att rekommendera med bomben plantad och många motspelare kvar vid liv.

Att som CT ta sig in till B från spawn går snabbt, men ska man upp på platån i början av rundan kan man inte vara säker på att man inte blir skjuten av rushande terrorister, därför bör man kasta en flash/smoke alternativt boosta upp spelaren dit. Samma sak gäller om man snabbt vill ha bra positioner på CW:n som CT: då bör man boosta upp vid lådorna precis vid CT-spawn. Det sparar väldigt mycket tid och gör att man garanterat är först till CW:n. Dock bör den boostande spelaren se upp med att bli skjuten från lången ifall även han sedan vill upp på A.


En annan värdefull boost är headstacken vid mittport. Det kombinerat med en spelare högt upp på CW kan med lite tur och skicklighet helt sätta T ur spel.


Ett annat sätt att göra headstacken är att placera den längre bak. Man kan ofta få en gratisfrag med AWP ifall T väljer att gå CW. Med liknande medel kan man headstacka på andra sidan för att försöka få en CT som kikar på CW:n genom mittport. (Sista bilden)

KOMMENTARER
#1
2011-02-08 17:04
Tackar, bra guide! :)
AKTIVA TRÅDAR
BRUTALCS UNDERSÖKNING
Jag gillar: (215 röster)

Mapvote med RTV/Nomination
Strikt maprotation
Vet inte / kvittar!

SOCIALA MEDIER