FORUM
FORUM
Forumindex / Hårdvara / Microstuttering/lagg(?)
2018-04-19 12:26#1

Zoth
Ingen klan

Serveradmin
1714

Hejsan!

Har ett grymt irriterande problem med burken, stör mig något fruktansvärt på det.

Ibland kan det fungera hela dagar utan att det händer..
Men det är som att det kommer små, SMÅ, fpsdrop någon millisekund då och då, det händer i alla spel. Jag vet inte vad jag ska hitta på härnäst...

Kolla 2.38

Det jag testat:
Biosuppdatering
Formatering.

Specs:
I5 8600k
1070
16GB ram
EVGA G2 750W nätaggregat(borde inte spela någon roll egentligen).

Har ni några idéer på vad man kan testa?

Senast redigerad 2018-04-19 14:09
10 kommentarer, visar 1-10 - Första « [1] » Sista
2018-04-19 14:55#2

kapisch
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2120

Har du överklockat cpu? Vad har du för temps?
Har du Steam installerat på en SSD?

Min gissning skulle vara hårddisken eller RAM-minnena.

Kolla så att alla kablar sitter i som de ska i burken.

Du skulle kunna testa o köra Memtest på dina minnen alternativt köra med en sticka i taget och/eller byta plats på dem. Tex om de ska köras i A1/B1 platserna byta till A2/B2

Kanske prova äldre GPU drivrutiner?

Sen finns det mycket att pilla med gällande Windows/Xbox/Dvr inställningar, vsync inställningar o nvidia inställningar, men borde inte vara den primära orsaken

Senast redigerad 2018-04-19 15:01
2018-04-19 15:09#3

Zoth
Ingen klan

Serveradmin
1714

Processorn är inte överklockad. Tempsen ligger bra.
45c max på cpu under flera timmars spelande.
grafikkort håller sig på stadiga 50-55c.

Har steam och alla andra spel installerade på en SSD.

Har monterat ner burken och monterat ihop igen. Samma problem uppstår.
Har inte testat köra något memtest eller liknande.
Problemet är att jag inte har någon möjlighet att flytta ram-minnena p.g.a kylaren, tråkigt nog. Så alternativet är väl att testa ett i taget eller köra ett memtest.

Äldre GPU-drivrutiner går absolut att pröva.

Xbox/dvr är borttaget från datorn så det ska inte kunna ställa till med några problem.

Får testa med memtest och se om det säger någonting där.
2018-04-19 15:14#4

kapisch
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2120

Citat av Zoth

Processorn är inte överklockad. Tempsen ligger bra.
45c max på cpu under flera timmars spelande.
grafikkort håller sig på stadiga 50-55c.

Har steam och alla andra spel installerade på en SSD.

Har monterat ner burken och monterat ihop igen. Samma problem uppstår.
Har inte testat köra något memtest eller liknande.
Problemet är att jag inte har någon möjlighet att flytta ram-minnena p.g.a kylaren, tråkigt nog. Så alternativet är väl att testa ett i taget eller köra ett memtest.

Äldre GPU-drivrutiner går absolut att pröva.

Xbox/dvr är borttaget från datorn så det ska inte kunna ställa till med några problem.

Får testa med memtest och se om det säger någonting där.

Alright, återkom med resultat. Du säger att du har alla spel installerade på en SSD, Har du en vanlig HDD så installera CS där och prova?

Skulle kunna göra en vanlig disk check också (chkdsk /f C:) i cmd (admin)
och en (sfc /scannow) för att scanna och reparera systemfiler, även om de borde åtgärdats vid formatering.

Senast redigerad 2018-04-19 15:15
2018-04-19 17:34#5

Zoth
Ingen klan

Serveradmin
1714

Jag har en SSD med Windows på, en ocz rättare sagt.
Sedan har jag en samsung ssd eller om det var intel. Den har jag alla spel på.

Disktest visar inga problem.
Likaså med memtest.
Äldre drivrutiner gjorde ingen skillnad heller.

Senast redigerad 2018-04-19 20:24
2018-04-19 20:47#6

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1668

Använder du Realtek HD ljuddrivrutiner? Isåfall kolla så du har den nyaste uppdateringen.
2018-04-19 20:54#7

Zoth
Ingen klan

Serveradmin
1714

Har testat annat grafikkort, olika hårddiskar, samt flyttat runt på ram-minnen utan någon skillnad överhuvudtaget.

Senast redigerad 2018-04-20 11:55
2018-06-02 15:32#8

Tommy
Ingen klan

Super-VIP
3438

Citat av Zoth

Har testat annat grafikkort, olika hårddiskar, samt flyttat runt på ram-minnen utan någon skillnad överhuvudtaget.

Förmodligen pga att det antingen är mjukvarurelaterat eller temperaturrelaterat (min första gissning).Din CPUs temp-sensor(er) kanske inte är 100% kalibrerade och korrekta och visar fel temperatur. Varvid på detta den klockar ner sig just när du upplever ditt problem. Vad för mjukvara använder du just nu för att kolla temperaturerna? Om du inte redan använder HWiNFO så fixa det (gratis) och ha igång medan du spelar. Spela tills du har upplevt ditt problem några gånger och ta sedan screenshot på alla värden i HWiNFO och lägg upp här. Du kan även köra dxdiag (kör -> dxdiag) och välj "Spara all information". Öppna den sparade .txt-filen och lägg sedan upp den på tex pastebin och länka här så att vi kan ta en titt där också.

Du kan även ta en titt i enhetshateraren (widows key > enhetshateraren). Har du något/några utropstecken där? Vilka isf, skicka gärna printscreen.

Är det pga mjukvara så skulle jag börja i moderkortets ändå. Chipset-drivisar som bråkar ligger högt upp över potentiell felkälla(or)isf. Annars grafikdrivisar. Du kan testa att installera Windows (totalt, dvs boota från USB och ta bort alla partioner på din SSD, skapa en ny partition och installera Windows). Testa att spela tex CS:GO utan att installera några drivrutiner själv och låt Windows sköta det istället. Måste du installera drivrutiner istallera bara det som absolut behövs för att kunna komma in i ett spel och lira för att se om det är någon skillnad.

Men det låter och ser väldigt likt ut som att din CPU eller GPU klockar ner sig. Vad för CPU-kylare har du? Anledningen till att jag frågar är att de temperaturer du uppger under/efter flera timmars spelade är enormt bra för att vara en Intel ur 8-serien. Då antar jag dock att du inte har undervoltat manuellt själv.a Även en stabil temperatur på 50-55C på ett GTX 1070 låter också väldigt bra, speciellt nu under sommaren och de flesta utan AC i sitt pojkrum/man cave har temperaturer på kanske ~25C.

Tredje alternativet jag kan komma på är att jag har fel, och det är hårdvarurelaterat ändå. Om det skulle vara så lägger jag mina guldpengar på att det är moderkort eller CPU. Enda sättet att ta reda på det är nog att montera enbart din cpu i ett helt annat system du vet inte har det här problemet. Fungerar det där är det nog moderkortet alt. ditt systemminne.

Har du köpt datorn med garanti lämna in den på felsökning/lagning. Har du byggt den själv så får du nog börja med att gå igenom de punkter jag nämnt ovan och välkommen till den glamorösa delen av teknik - seg felsökning.

Hoppas att det blev en någorlunda vettig text och inte bara en WoT bestående av svammel. ^_^

Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.
2018-06-04 16:29#9

Zoth
Ingen klan

Serveradmin
1714

Jag har kört med hwmonitor som visar temperaturer. Har testat slagit på en klock på 4.8ghz@1.2v, stresstestat och går inte över 75c då. Kan absolut tanka HWiNFO och köra lite och sedan lägga upp en screenshot.

Under normala förhållanden såsom spel och annat bråte så ligger den inte över 68c.
Denna kylaren har jag för CPU

Jag har testat helt rena installationer av windows, fler än en gång faktiskt. Där jag endast installerat drivrutin för grafikkort utan någon större skillnad..

Datorn har jag byggt själv, med produkter från netonnet.

Jag har köpt ett nytt moderkort, men problemet kvarstår. Nästa steg är väl eventuellt att byta ut cpu samt ram kanske?

2018-06-04 16:36#10

RaskeN
Ingen klan

Serveradmin
3441

Citat av Zoth

Jag har kört med hwmonitor som visar temperaturer. Har testat slagit på en klock på 4.8ghz@1.2v, stresstestat och går inte över 75c då. Kan absolut tanka HWiNFO och köra lite och sedan lägga upp en screenshot.

Under normala förhållanden såsom spel och annat bråte så ligger den inte över 68c.
Denna kylaren har jag för CPU

Jag har testat helt rena installationer av windows, fler än en gång faktiskt. Där jag endast installerat drivrutin för grafikkort utan någon större skillnad..

Datorn har jag byggt själv, med produkter från netonnet.

Jag har köpt ett nytt moderkort, men problemet kvarstår. Nästa steg är väl eventuellt att byta ut cpu samt ram kanske?

Om du tror det är hårdvaru-relaterat så skulle ja testa annan hdd...
With great power, comes great resolution and frame rate

2018-06-04 16:42#11

Zoth
Ingen klan

Serveradmin
1714

Testat nya hårddiskar utan någon skillnad :/
10 kommentarer, visar 1-10 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR