FORUM
FORUM
Forumindex / Hjälpforum / Köpa en ny "monster-dator"
2018-01-16 19:35#1

sanktas
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
548

Hej!

Det var jättelängesen jag höll på med datorer, vet inte om jag vågar mig på att bygga en egen dator när jag tänkt ha så dyra delar. Vill ju ha det fint också i burken!

Kommer endast köpa från webbhallen, märkte precis att de accepterar bitcoins som betalnings-sätt, tänkte göra mig av med en liten del då det gått så bra på det senaste.

Kollat på deras egna webbhallen-config datorer, men vet fan inte vad som är bra att ha nu för tiden..

Budget är väl oändlig egentligen, men vill inte ha onödigt dyra saker bara för att, utan vill ha en stark dator som kan maxa allt ett par år framöver

Som sagt, väldigt oerfaren, tror jag kanske ska välja delar själv och be dem sätta ihop den för 700kr
Tacksam för tips!

*Edit*
https://new.webhallen.com/cart/264956,251690,276224,247812,22943
3,255466,274337,274451

Senaste kundvagnen

Senast redigerad 2018-01-22 12:41
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
2018-01-16 20:46#2

kapisch
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2120

Senast redigerad 2018-01-16 20:49
2018-01-16 21:39#3

sanktas
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
548

Lite frågor, hur kommer det sig att du tog 1070 ist för 1080 grafikkort?
Är skillnaden mellan den minimal kanske?

Ang processorn, sett att det kommit ut i9 processorer, är den inte värd det prestandamässigt jämfört med i7an du lade till? Vad vet jag, i7-8700k kanske räcker ett långt tsg framöver.

Räcker det med endast 16gb?
Kommer ju iofs bara spela spel, kolla film m.m så 16gb kanske räcker gott och väl?

Kylaren du la till, är sånna vattenpumpar svåra att installera själv? Endast haft chassifläktar innan.

Tack att du tog dig tiden :)
2018-01-16 22:46#4

kapisch
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2120

Citat av sanktas

Lite frågor, hur kommer det sig att du tog 1070 ist för 1080 grafikkort?
Är skillnaden mellan den minimal kanske?

Ang processorn, sett att det kommit ut i9 processorer, är den inte värd det prestandamässigt jämfört med i7an du lade till? Vad vet jag, i7-8700k kanske räcker ett långt tsg framöver.

Räcker det med endast 16gb?
Kommer ju iofs bara spela spel, kolla film m.m så 16gb kanske räcker gott och väl?

Kylaren du la till, är sånna vattenpumpar svåra att installera själv? Endast haft chassifläktar innan.

Tack att du tog dig tiden :)

1080 är något bättre men i dagsläget så funkar 1070ti för alla spel utan några som helst problem
Släng in det värsta 1080 du kan hitta om du vill det :P Typ denna https://new.webhallen.com/se/product/264956-ASUS-ROG-STRIX-GeFor
ce-GTX-1080-Ti-11GB-OC-ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING

Däremot är det inte speciellt värt att skaffa en i9 för 18 lax än en i7 8700k. Ingen större prestandaskillnad, speciellt inte i gaming.

16GB ram kommer också räcka ett bra tag framöver, i dagsläget skulle jag säga att 8gb är precis vid gränsen. Bara att slänga in 2 nya minnen när du vill, det finns platser lediga. Kom ihåg att köpa 2x8gb och inte 1x8gb då de presterar bättre i "dual channel" Dvs 4x8gb om du köper 2x8gb nu.

Vattenkylare är inte speciellt knepiga att installera, inte mer än en vanlig luftkylare imo. Finns många guider om man är osäker. Tog med bara för att det är snyggare och lite effektivare än luftkylning. Men en Noctua eller vilken annan populär luftkylare funkar det också.

Senast redigerad 2018-01-16 22:48
2018-01-20 15:06#5

riille
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
3377

Kanske du kan hitta lite inspiration från min tråd! ;)

http://brutalcs.nu/forum/thread/33416/kopa-min-dromdator-se-resu
ltat-har
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.
2018-01-22 12:40#6

sanktas
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
548

Uppdaterat min kundvagn. Tror allting ser bra ut, ska nog testa mig på att bygga den själv.. hoppas bara kablaget blir bra haha!

Webbhallen kundvagn

En fundering jag hade var angående kylare.

Borde jag köra

https://new.webhallen.com/se/product/211112-Fractal-Design-Kelvi
n-S36-Water-Cooling-360mm

Eller

https://new.webhallen.com/se/product/274451-be-quiet-Silent-Loop
-360mm-CPU-Kylare

-----
Tacksam för svar, hjälp och tips!
Är det något ni tycker ser konstigt ut säg gärna till!
2018-02-04 13:40#7

Tommy
Ingen klan

Super-VIP
3437

Citat av sanktas

Uppdaterat min kundvagn. Tror allting ser bra ut, ska nog testa mig på att bygga den själv.. hoppas bara kablaget blir bra haha!

Webbhallen kundvagn

En fundering jag hade var angående kylare.

Borde jag köra

https://new.webhallen.com/se/product/211112-Fractal-Design-Kelvi
n-S36-Water-Cooling-360mm

Eller

https://new.webhallen.com/se/product/274451-be-quiet-Silent-Loop
-360mm-CPU-Kylare

-----
Tacksam för svar, hjälp och tips!
Är det något ni tycker ser konstigt ut säg gärna till!

Du verkar vara på väg att få ihop ett bra balanserat system, dock skulle jag göra några ändringar:

• Byt ut NVMe SSDn mot en på 500GB istället och lägg till en Samsung 850 EVO 1TB. Du märker knappast någon praktisk skillnad vid surfande och spelande. Det blir ungefär samma pris (några hundra dyrare) men för det får du 500GB extra SSD att använda till installationer. Tro mig, det skall mycket till för att man ska köpa för mycket SSD-utrymme. Speciellt när nya spel ligger runt 50 GB och i vissa fall upp mot/över 100 GB. Tex min BF1-installation ligger just nu på 75,6 GB. World of Warships ligger på 49,2 GB osv. Tänk på att Samsung Magican kommer vilja "ta" 10% av SSDn för OP också. Och det vill man helst ha på för att förlänga livslängden och prestandan på den.

• En dator i denna prisklassen bör ha 32 GB RAM imo. Visst, du klarar dig på 16 GB just nu, men du kommer att kunna nyttja det som tex RAM-disk eller ha alla dina program på när du spelar istället för att stänga ner. Man hör ofta argumentet "ja men minnen kan man ju köpa till senare". Sure det kan man, men priserna på RAM har stigit senaste åren och förväntas att fortsätta stiga 2018. Så du sparar förmodligen pengar på att köpa nu och får fördelen att du kan lyxa med RAM i överflöd. Speciellt om du vill ha en dator som maxar allt i år framöver.

• Vänta på Nvidias nya grafikkort som ligger runt hörnet nu här under våren. Återigen - är du ok med att betala 9 400 kronor för grafikkortet så är det ju jädrans surt om det kommer ett nytt för samma (eller billigare tom) pris veckor/ett par månader efter bygget. Vad är en handfull veckor hit och dit när du pratar om en dator som du vill ska maxa allt åt dig i 100+ veckor för dig?

• Enligt mig lägger du onödigt mycket pengar på chassit. Där kan du spara in någon tusenlapp att lägga på extra RAM istället utan att få ett mycket sämre chassi. Jag har själv gjort misstaget att lägga för mycket pengar på just chassin vid mina tidigare byggen.

• Slutligen så skulle jag råda dig att skippa en AIO vattenkylare och köra på en ordentlig luftkylare istället (aka Noctua NH-D15/D15S + några Noctua NF-A15 fläktar att sätta i chassit för bra luftflöde. Tänk på att du vill ha lite övertryck inne i chassit så slipper du damm som annars skulle komma in). Med en AIO vattenkylare får du generellt sett något högre ljudnivå då du har en pump som låter utöver fläktarna till radiatorn. Dessutom har du mycket mer som kan fallera - det är inte ovanligt att pumpar går sönder och du har alltid risken med läckage. Enda anledningen jag ser till att köra på vatten är om du tänkt delida din CPU och klocka skiten ur den. Du kan klocka högt på luftkylare också. ;)

• Hoppas att jag inte stökade till det för mycket i ditt huvud nu hehe. ^_^

Trevlig helg!
    /Tommy

Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.
    6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
    AKTIVA TRÅDAR