FORUM
FORUM
Forumindex / Hjälpforum / TS3 Server på XP burk, vilket OS?
2017-11-11 14:51#1

f0sha
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1440

Tjena boys!

Tänkte dra igång en TS3 server på en gammal XP burk och nu undrar jag vilket OS man kan tänkas installera?

Kan ju köra W7/W10 då den jävlart precis passerar minimum system req. :D , men funderar på om det hade funkat bättre med något Linux OS?
Har ingen erfarenhet av Linux så har som ingen pejl på vilket som hade varit bäst för min burk.

Specs:
Pentium 1.4Ghz
2GB DDR
40GB HDD

Tack på förhand! :)
3 kommentarer, visar 1-3 - Första « [1] » Sista
2017-11-24 12:05#2

Filippus
Ingen klan

Grafiker
620

Jag har kört W7 ett bra tag nu, och det fungerar bra även vid downtime när man måste snabbt remote controlla för att se vad som är problemet. Dock så känns det nästan som att köra en CLI-based distro hade varit bättre. Typ Debian eller något liknande om man föredrar något annat.
woolooloo
2017-11-24 17:04#3

Teskuz
Ingen klan

Kodare/slacker
909

Beror helt på hur mycket du vill experimentera, det bästa är alltid (enl. mig) CLI baserade system eftersom de brukar minst minne. Har du däremot ingen erfarenhet av *nix system så kan det dock vara lite lurigt i början.

CentOS, Ubuntu Server eller Debian fungerar alla bra, de sista 2 använder samma package manager, så ska du följa guider blir det kanske något lättare med dessa.

Annars finns ju även Windows Server, som faktiskt inte alls är dumt att kunna.

Vad jag rekommenderar? Lär dig någon Linux distro, du kan börja med ett gränssnitt (typ ubuntu) för att bli lite varm i kläderna.

Senast redigerad 2017-11-24 17:06
2017-12-03 00:21#4

Evilkenevil
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2111

Hyr en VPS för 5€/månad på Digital Ocean istället. Är nog billigare än att starta en datorn hemma :)

Senast redigerad 2017-12-03 00:22
3 kommentarer, visar 1-3 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR