FORUM
FORUM
Forumindex / Hårdvara / Köpa min drömdator, behöver råd!
2017-09-25 22:56#1

riille
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
3365

Hej kära BCS vänner!

Länge sedan jag skapade en tråd här, inte minst en köpa dator-tråd. Ca 7 år sedan... Nu är det dags för en ny dator och jag har tänk att slå på stort, i alla fall i mina mått :)

Jag vill veta vad ni tycker om min kundvagn som jag har plockat ihop. Jag är inte så jätte insatt i hårdvara nuförtiden, så behöver råd/tips.

Ser ni direkt att jag skulle kunna göra något smartare val, spara in några tusenlappar, valt någon dålig kombo eller helt enkelt valt något som ni har dålig erfarenhet av så hojta till! Vill ha alla tips och råd jag kan få!

Vad jag ska ha datorn till, som är krävande:
  • Redigera film.

• Spela vilka spel jag vill på högsta grafik.

• Vill att datorn ska vara "framtidssäker", min dator skall klara "alla spel" de närmsta åren.

• Kanske köper VR-set inom något år eller så.

• KUNDVAGN: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10730996/

KUNDVAGN 2.0: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10762480/dreamdatar-2-0

Vad säger ni? :cool:

Senast redigerad 2017-10-08 00:08
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.
    13 kommentarer, visar 1-13 - Första « [1] » Sista
    2017-09-25 23:21#2

Reko85
    Ingen klan

Kassör
    6983

Varför 6700k istället för 7700k? 8000-serien kommer dessutom om någon vecka bara.
    Satsa på iaf 3000Mhz minnen.
    Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

2017-09-25 23:35#3

Sockerkorn
    Ingen klan

Ledamot
    1241

Som reko säger så borde du sattsa på generation 8 CPU, dessutom passa på att köp en "Tower" chassi istället! Så mycket skönare! :love:
    2017-09-26 07:24#4

riille
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    3365

Citat av Reko85

Varför 6700k istället för 7700k? 8000-serien kommer dessutom om någon vecka bara.
    Satsa på iaf 3000Mhz minnen.

Jo, jag borde i sådana fall köra på 7700K! Angående 8000-serien, så är jag lite kluven. Beror helt på vilket pris den kommer ligga på. Jag googlade lite och läste att den kommer att vara ett ganska stort steg framåt prestandamässigt (?).

I min gamla burk nu så har jag 1600 Mhz minnen, så tänkte att 2400 borde duga gott å väl eftersom 1600 fungerar helt ok. Men det kanske är klokt att köra på 3000 Mhz minnen i alla fall.

Citat av Sockerkorn

Som reko säger så borde du sattsa på generation 8 CPU, dessutom passa på att köp en "Tower" chassi istället! Så mycket skönare! :love:

Vad menar du med "Tower" chassi? Varför tycker du att det är skönare? Högre, smalare och fler HDD platser?
    2017-09-26 10:32#5

MatrimCauthon
    Ingen klan

Serveradmin
    462

Citat av riille

Jo, jag borde i sådana fall köra på 7700K! Angående 8000-serien, så är jag lite kluven. Beror helt på vilket pris den kommer ligga på. Jag googlade lite och läste att den kommer att vara ett ganska stort steg framåt prestandamässigt (?).

Samma pris som nuvarande ska det vara enligt dom listnings och rykten som finns så ska allt vara en vanlig prissättning runt 3800 +/-. moderkorten värkar dock vara lite högre prissatt med någon hundring av någon anledning.

"Det rekommenderade priset är 359 dollar, 20 dollar högre än Core i7-7700K" citat av SWEC

ett fint pris med tanke på att den är såpass mycket bättre och släpps den 5 oktober.

om du tar i7 8700k glöm inte att du måste ha z370 mobo så luras inte av att den har samma sockel som dom två tidigare serierna.

Senast redigerad 2017-09-26 10:38
    I'm a gambler, a farmboy, and I'm here to take command of your bloody army!

A beautiful battle is one you don't have to fight.

Dovie'andi se tovya sagain

Quotes from Matrim Cauthon
    [
    2017-09-26 13:12#6

Sockerkorn
    Ingen klan

Ledamot
    1241

Citat av Sockerkorn

Vad menar du med "Tower" chassi? Varför tycker du att det är skönare? Högre, smalare och fler HDD platser? [/quote]

Inne på Inet, kolla på ATX chassin. Det är Towers om jag inte är ute och cyklar.

Towers är skönare för att, dom är SÅ mycket större i storlek, vilket betyder att du får mycket mer arbets utrymme, enkelt att få det se snyggt ut också (inga massa sladdar som ligger över moderkortet med mera) Sen får du bättre kylning också eftersom det är mer utrymme för fläktarna att blåsa med. Dom kostar mycket mer än ett litet chassi men det är SÅ värt.
    2017-09-26 13:16#7

riille
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    3365

Citat av MatrimCauthon

Citat av riille

Samma pris som nuvarande ska det vara enligt dom listnings och rykten som finns så ska allt vara en vanlig prissättning runt 3800 +/-. moderkorten värkar dock vara lite högre prissatt med någon hundring av någon anledning.

"Det rekommenderade priset är 359 dollar, 20 dollar högre än Core i7-7700K" citat av SWEC

ett fint pris med tanke på att den är såpass mycket bättre och släpps den 5 oktober.

om du tar i7 8700k glöm inte att du måste ha z370 mobo så luras inte av att den har samma sockel som dom två tidigare serierna.
    Tack för informationen! Men hur är det att köpa en CPU som precis har kommit ut inom en ny generation? Man vill ju ha en stabil CPU som inte lider av några prestandaproblem. Finns det risk för detta? Då kanske det är säkrare att köra på en 7700 som är en av de senaste inom sin generation?
    2017-09-26 15:52#8

MatrimCauthon
    Ingen klan

Serveradmin
    462

Citat av riille

Tack för informationen! Men hur är det att köpa en CPU som precis har kommit ut inom en ny generation? Man vill ju ha en stabil CPU som inte lider av några prestandaproblem. Finns det risk för detta? Då kanske det är säkrare att köra på en 7700 som är en av de senaste inom sin generation?

det är ett standard generations skifte om intel misslyckas med ett sådant så du får problem så ska dom bli utskrattad ur branchen är ju inte direkt samma som AMD gjorde när dom byte allt från föregångaren. intel gör ju bara en 3 generationer gammal cpu med optimeringar och mer kärnor och lite OC. ser inte att det skulle kunna bli problem ens du kan ju vänta tills den 5e då borde alla tester vara utskickade till dom som testar.

[
    2017-09-26 20:53#9

riille
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    3365

Citat av MatrimCauthon

Citat av riille

det är ett standard generations skifte om intel misslyckas med ett sådant så du får problem så ska dom bli utskrattad ur branchen är ju inte direkt samma som AMD gjorde när dom byte allt från föregångaren. intel gör ju bara en 3 generationer gammal cpu med optimeringar och mer kärnor och lite OC. ser inte att det skulle kunna bli problem ens du kan ju vänta tills den 5e då borde alla tester vara utskickade till dom som testar.

Sant. Jag tror jag då avvaktar tills den kommer ut och så får jag se hur mycket priserna skiljer sig.

Citat av Sockerkorn

Inne på Inet, kolla på ATX chassin. Det är Towers om jag inte är ute och cyklar.

Towers är skönare för att, dom är SÅ mycket större i storlek, vilket betyder att du får mycket mer arbets utrymme, enkelt att få det se snyggt ut också (inga massa sladdar som ligger över moderkortet med mera) Sen får du bättre kylning också eftersom det är mer utrymme för fläktarna att blåsa med. Dom kostar mycket mer än ett litet chassi men det är SÅ värt.

Nja, jag förstår att det kan vara skönt med ett stort chassi, men jag har fastnat för just detta. Tycker det är stilrent, verkar ha bra förutsättningar för kabeldragning (bla. möjlighet att gömma kablarna), inte för stort och är stilrent. De två största nackdelarna med chassit som jag har valt är att det inte är så ljudisolerande och bara har två stycken 3.5 HDD platser.

Senast redigerad 2017-09-26 20:57
    2017-10-07 15:58#10

Sneaken^
    Ingen klan

Serveradmin
    30

här har du en setup som håller i 7år frammåt men den går väl på typ 50k isf ;)

Grafikkort - 2x MSI 1070 Gaming X SLI
    RAM - HyperX Predator DDR4 2400MHz 32GB
    CPU - Intel Core i7-7700K Quad Core 5.0 OC GHz
    SSD - 2x Samsung SSD 850PRO 1TB RAID "0"
    Skärmar - BenQ XL2720Z, ASUS PG278Q 144hz and Asus ROG PG258Q 241hz
    Agg - Corsair AX 1500i, 1500W
    Ljudkort - ASUS Strix Raid DLX
    Moderkort - Gigabyte Aorus GA-Z270X-Gaming 8, S-1151
    Chassi - Cooler Master Cosmos Black with 12 full speed fans.
    Kontroll enhet - ST Lab PCIe SATA 6G Raid card 4channel.

Senast redigerad 2017-10-07 15:59
    2017-10-07 16:15#11

kapisch
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    2112

Så här skulle jag bygga idag om jag ville få ett high end bygge utan att gå overkill

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10762126/
    2017-10-08 00:06#12

riille
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    3365

Citat av Sneaken^

här har du en setup som håller i 7år frammåt men den går väl på typ 50k isf ;)

Grafikkort - 2x MSI 1070 Gaming X SLI
    RAM - HyperX Predator DDR4 2400MHz 32GB
    CPU - Intel Core i7-7700K Quad Core 5.0 OC GHz
    SSD - 2x Samsung SSD 850PRO 1TB RAID "0"
    Skärmar - BenQ XL2720Z, ASUS PG278Q 144hz and Asus ROG PG258Q 241hz
    Agg - Corsair AX 1500i, 1500W
    Ljudkort - ASUS Strix Raid DLX
    Moderkort - Gigabyte Aorus GA-Z270X-Gaming 8, S-1151
    Chassi - Cooler Master Cosmos Black with 12 full speed fans.
    Kontroll enhet - ST Lab PCIe SATA 6G Raid card 4channel.
    Den dagen då jag får tag på guldbyxorna och skiter pengar ur röven, då köper jag det där! ;)

Citat av kapisch

Så här skulle jag bygga idag om jag ville få ett high end bygge utan att gå overkill

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10762126/

Jag är lite in love med processorn och grafikkortet som jag har valt. Just där vill jag ha lite overkill. Liiite RAM-overkill också. Så här ser min dator ut just nu:
    https://www.inet.se/kundvagn/visa/10762480/dreamdatar-2-0

Det är liiiiite saftigt pris. Men nu när jag väl har lagt till allt i varukorgen så vill jag ha allt. Har försökt pressa ned priset, men det går inte så mycket, vet inte riktigt vad jag vill/kan byta ut.
    2017-10-08 11:24#13

MatrimCauthon
    Ingen klan

Serveradmin
    462

tips köp inte windows på inet köp på Kinguin jag har gjort det på mina senaste 3 byggen 300 kr för pro lätt mycket mer värt det :P

[
    2017-10-08 19:00#14

riille
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    3365

Citat av MatrimCauthon

tips köp inte windows på inet köp på Kinguin jag har gjort det på mina senaste 3 byggen 300 kr för pro lätt mycket mer värt det :P

Jag vill helst inte ha en OEM version. Vill inte låsa OS:et till denna dator. Någon som vet vart jag kan hitta billig fullversion?
    13 kommentarer, visar 1-13 - Första « [1] » Sista
    AKTIVA TRÅDAR