FORUM
FORUM
Forumindex / Hjälpforum / Stora mikrofonproblem dock endast i skype
2017-03-03 20:23#1

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3424

Som topic lyder så har jag stora mikrofonproblem, dock gäller det endast i skype.

Sitter jag i Discord eller Teamspeak hör man mig jättetydligt.

i Skype gör man det inte.

Alla inställningar på MAX i både Windows & Skype, skype styr inte kontrollen själv samt att i windows har jag inaktiverat funktionen att andra program kan styra volymen i både mikrofonen samt hörlurarna överlag.

Hörlurarna jag har är QPAD QH-90 och det har haft problemet sedan dag 1.

Har googlat som en idiot och får ingen lösning på problemet. Någon som har koll? :)

Senast redigerad 2017-03-03 20:25
With great power, comes great resolution and frame rate

14 kommentarer, visar 1-14 - Första « [1] » Sista
2017-03-04 06:16#2

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1667

Exakt samma problem, exakt samma headset.
2017-03-04 17:47#3

Tommy
Ingen klan

Super-VIP
3427

Hade inte det problemet med mitt QH-90 så tror inte det är där problemet ligger.

Jag skulle säga att det med största sannolikhet gäller mjukvara och inställningar.

Du säger att du har inaktiverat funken att andra program ska få styra volymen för ljud/mick - den ska du tillåta så att du kan använda micken in-game. Det kanske hjälper. Om du inte redan testat ofc.

Testa att trycka återställ standardvärden på samma ruta du kan ge program tillåtelse att kunna använda ditt headset och styra det med full kontroll. Efter det (eller egentligen innan SAMT efter för att vara lite ocd'ad) så gå in i skype och återställ alla ljudinställningar där med. Starta om datorn och testa sedan.

Det är bara ett av typ hundra-tals olika saker man kan testa, lättast vore att köra TeamvViewer för att felsöka/fixa det enklast/smidigast.

Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.
2017-03-05 00:16#4

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3424

Citat av Tommy

Hade inte det problemet med mitt QH-90 så tror inte det är där problemet ligger.

Jag skulle säga att det med största sannolikhet gäller mjukvara och inställningar.

Du säger att du har inaktiverat funken att andra program ska få styra volymen för ljud/mick - den ska du tillåta så att du kan använda micken in-game. Det kanske hjälper. Om du inte redan testat ofc.

Testa att trycka återställ standardvärden på samma ruta du kan ge program tillåtelse att kunna använda ditt headset och styra det med full kontroll. Efter det (eller egentligen innan SAMT efter för att vara lite ocd'ad) så gå in i skype och återställ alla ljudinställningar där med. Starta om datorn och testa sedan.

Det är bara ett av typ hundra-tals olika saker man kan testa, lättast vore att köra TeamvViewer för att felsöka/fixa det enklast/smidigast.

Inställningen fixade jag för att det kunde lösa problemet, men det har det tyvärr inte gjort. Skall göra återställningen imorgon när jag är vid datorn igen för att testa! :)

2017-05-23 03:28#5

Sneaken^
Ingen klan

Serveradmin
35

Tjena! Är problemet löst eller hur blev det?
Jag hade nämligen ett liknande problem för länge sen, min mick funkade utmärkt för att sedan efter en updatering av skype sluta funka helt samtidigt som den fortsatte funka fint i alla andra program.

I skype finns det ngt som heter "automatisk volym kontroll", den låter alltså skype själv justera micken efter bejär, detta kan sabba en heldel och ge lite spök fel hit och dit.

Hur som helst löste jag problemet genom att manuellt ta bort min skype mapp med användar inställningar.

Har för mig det var
C:\Användare\Ditt-användar-namn\AppData\Roaming\Skype
iaf då.. Hade väl typ Windows 7 eller nått men de borde vara liknande på nya operativsystem.

Efterdet får du logga in igen med användarnamn och lösenord eftersom du nu tagit bort allt, så går du på ljudinställningar och ställer in allt som du vill ha det men se till att
--INTE-- klicka i "automatisk volym kontroll" på micken igen för då blir det lika dant och du får göra om allt igen. :D

Hoppas det löser sig!
2017-05-23 17:51#6

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3424

Citat av Sneaken^

Tjena! Är problemet löst eller hur blev det?
Jag hade nämligen ett liknande problem för länge sen, min mick funkade utmärkt för att sedan efter en updatering av skype sluta funka helt samtidigt som den fortsatte funka fint i alla andra program.

I skype finns det ngt som heter "automatisk volym kontroll", den låter alltså skype själv justera micken efter bejär, detta kan sabba en heldel och ge lite spök fel hit och dit.

Hur som helst löste jag problemet genom att manuellt ta bort min skype mapp med användar inställningar.

Har för mig det var
C:\Användare\Ditt-användar-namn\AppData\Roaming\Skype
iaf då.. Hade väl typ Windows 7 eller nått men de borde vara liknande på nya operativsystem.

Efterdet får du logga in igen med användarnamn och lösenord eftersom du nu tagit bort allt, så går du på ljudinställningar och ställer in allt som du vill ha det men se till att
--INTE-- klicka i "automatisk volym kontroll" på micken igen för då blir det lika dant och du får göra om allt igen. :D

Hoppas det löser sig!

Åh, tack! Det kanske är lösningen på mitt problem, återkommer ifall det löser sig! :D

Fortfarande så lågt att jag inte är hörbar :(

Senast redigerad 2017-05-23 17:58

2017-05-24 02:01#7

Sneaken^
Ingen klan

Serveradmin
35

Håller tummarna!
2017-05-25 11:31#8

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3424

Citat av Sneaken^

Håller tummarna!

Dessvärre funkade inte det för mig :(

Får helt enkelt nöja mig med att folk inte kan höra mig i skype fram tills jag köper ett nytt headset! :cry:

2017-05-26 02:57#9

Sneaken^
Ingen klan

Serveradmin
35

Får helt enkelt nöja mig med att folk inte kan höra mig i skype fram tills jag köper ett nytt headset! :cry: [/quote]

Fan va synd! Men då är det nog lurarna det är fel på! Berätta om hur det gick sen då när provat med dem nya:) annars får vi gå djupare i problemet!

Mvh
2017-05-26 10:07#10

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3424

Citat av Sneaken^

Får helt enkelt nöja mig med att folk inte kan höra mig i skype fram tills jag köper ett nytt headset! :cry:

Citat

Fan va synd! Men då är det nog lurarna det är fel på! Berätta om hur det gick sen då när provat med dem nya:) annars får vi gå djupare i problemet!

Mvh

Tror det inte är lurarna heller, då de funkade perfekt på min stationära, men på min laptop så funkar de inte alls.. nu har jag inte kvar den stationära, men det är windows som inte känner av volymen. Funkar perfekt i Discord och Teamspeak, men skype vägrar... man hörs men det är så lågt så att släpper någon en brakskit så kommer hör man inte mig.. xD

Senast redigerad 2017-05-26 10:08

2017-05-27 02:03#11

Sneaken^
Ingen klan

Serveradmin
35

Har kollat runt lite och det verkar som att dom flesta som har detta problemet använder antingen:
Realtek HD Audio Manager,
Skype från version 6.9.0.106 och uppåt
Eller ett "passivt" headset. (Dvs: icke USB, Där inga drivrutiner krävs.)

Prova om du kan arbeta dig runt problemet med denna lösning.

1. Öppna Realtek HD Audio Manager (se till att drivrutinen för detta är aktuellt först)

2. Överst till höger finns det ett alternativ för avancerade inställningar. Klicka på det.

3. Ett alternativ ska visas där det står para ihop liknande enheter eller dela upp dem.
Välj att dela upp dem och klicka på acceptera.

4. I varje mikrofonflik ska det finnas en ikon med en mikrofon, frånt portarna och en stereo, HD manager eller nått. Se iaf till att ingen av dessa är avstängd.
Stäng nu Realtek Manager.

5. Högerklicka på högtalarikonen i ditt aktivitetsfält och klicka på ljud.
Byt till den sista fliken (kommunikation) och välj "gör ingenting" tryck på OK och stäng ner.

6. Öppna skype och klicka på alternativ.

7. Navigera dig till ljudalternativen och Avmarkera "Justera mikrofonvolymen automatiskt" (som du redan provat)
Nu när du har "separerat" dina mikrofon enheter, bör du kunna välja flera mikrofoner.
En av dem borde fungera ordentligt, men jag vet inte vilken.
Du kommer att kunna se volymen när du pratar och växla mellan alternativen, så du vet vilken är rätt enhet.

Detta kanske funkar, men fortsätter leta andra alternativ, hör av mig igen.

mvh

Senast redigerad 2017-05-27 02:03
2017-05-29 10:04#12

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3424

Jag har inte för någon avancerad inställning på min.

2017-06-01 03:44#13

Sneaken^
Ingen klan

Serveradmin
35

Hmmm, underligt :confused: undra om windows 10 har automatisk uppdelning av engeterna, vore ju konstigt om man inte fick välja själv dock.. Du är säker på att du har nyaste uppdateringen av realtek?
2017-06-01 09:34#14

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3424

Citat av Sneaken^

Hmmm, underligt :confused: undra om windows 10 har automatisk uppdelning av engeterna, vore ju konstigt om man inte fick välja själv dock.. Du är säker på att du har nyaste uppdateringen av realtek?

Det senaste jag kunde få tag på ifrån realtek's hemsida, dock är den sidan gjord på 70 talet och har inte ändrat design sedan dess.. ^_^

Har version: R2.81
EDIT:

EFTER SENASTE UPPDATERINGEN AV SKYPE VERKAR LJUDET VARA HÖGT IGEN. VARFÖR VET JAG DOCK INTE.

Du ska ha tusen tack för all hjälp, nu kommer jag inte installera en till uppdatering utav skype på den här burken tillsammans med det här headsetet! :love:

Senast redigerad 2017-06-01 09:40

2017-06-01 12:30#15

Sneaken^
Ingen klan

Serveradmin
35

haha jaa men du ser! ingen orsak :) skönt att det löste sig ändå! :D ,så satans jobbigt när sakerna inte funkar som dom ska! haha gör du nog rätt i ;)
14 kommentarer, visar 1-14 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR